21 Nisan 2017 Cuma

Koku (Das Parfum)
Patrick Süskind
Sayfa Sayısı: 262
Çevirmen: Tevfik Duran
Can Yayınları
46. Baskı, Ocak 2017, İstanbul

   Sınavlar bitti ve ben de bittim ve kitap da bitti. Etkileyici ama aynı ölçüde tuhaf bir kitaptı bu. Jean-Baptiste Grenouille adında kokusu olmayan ama çevresindeki kokulara karşı dahiyane bir zekası olan bir adamı anlatıyor; kendi kokusunu ise başkalarından elde ettikleriyle kapatmaya çalışır.

  Hayatımda nadiren kitapların ilk sayfalarında sıkılmışımdır, bu kitap da onlardan biri işte. Bıraksam mı bırakmasam mı sorunsalı yaşadım ve birkaç hafta önce bıraktım. Sonra işte yeniden başladım şu günlerde ve ilk elli sayfadan sonrası çabucak akıp gitti, şaşırtıcı bir durum oldu benim için. Kimi yerde de yazarın betimlemeleri, konuyu aktarışı içimi tuhaf bir huzursuzlukla doldurdu. Kullandığı dil ise tek kelimeyle enfesti, diyaloglardan uzak olmasına rağmen sizi iyice içine çeken, tertemiz bir anlatım.

  Yazar, ana karakteri okuyucudan epey uzaklaştırmış, karakter nasıl dış dünyaya karşı bir uzaklıkla doluysa, okuyucuya karşı da aynı mesafede. Onu tanıma fırsatımız, kokulara karşı duyduğu yoğun saplantıdan uzaklaşarak “ya şöyle bir insandı (?),” benzeri tanımlamalar yapmak gerçekten çok zor oluyor. Belki de kitabı çekici kılan özelliklerden birisidir bu. Kitabın ev sahipliği yaptığı o trajik son ise, gerçekten sarsıcıdır.


  Yazarın, benliğinin bir kısmını kitaba yansıttığını düşünmeden edemedim. Patrick Süskind de bir sır küpü, hayatına dair çok az bilgi var, aklıma J.D. Salinger’ı getirmeden edemedim. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder